söndag 25 maj 2008

Nu börjar elit sverige att utformas

Nu har borgerligheten visat vägen för den så kallade eliten vårt land. Med beslutet om att skapa tjugo elitklasser i gymnasieskolor runt om i landet. det har aldrig varit någon hemlighet att Jan Björklund och folkpartiet vill ha en mer elitistisk skola, där resurserna kommer att hagla över de klasser som får elitstatus. Men vad kommer att hända med de andra skolklasser runt om i landet. Det finns inte någon finansiering av de nya elit klasserna, kommer resurserna att tas från dessa klasserna. Troligen kommer det att vara så för de är en då mindre värda.
Vad kommer att hända i vårt samhälle med dessa klasser. Troligt inget för det finns ingen plan vad jag har hört om hur vi skall ta tillvara på dessa begåvningar som kommer att fyllas med kunskap. För om jag har förstått det hela rätt så skall dessa klasser läsa på en extrem hög nivå, men gäller det bara det ämne som de har begåvning för. Tex. matte med svenska, engelska etc. då dessa ämnen behöver eleven i fråga inte vara begåvad i. Det är mycket sällsynt att en matematiker är språkligtbegåvad. Kommer det att vara så att vi kommer att ha en elit som är extrema på ett område och totalt okunniga i de andra eller? Har Björklund och alliansen tänkt på det?

Men det är även så att jag anser att vi i Sverige har varit dåliga på att ta hand om våra elever som är begåvade i ett ämne. oavsett vilket ämne i skolplanen som en elev är mer intresserad av eller visar större kunskaper än vad klasskamraternas medelresultat visar bör denna elev kunna erbjudas en högre kurs i ämnet. så när det är matematik så skall denna elev kunna gå till en annan klass som kör högre räkning med ett högre tempo. För det är förödande att låta en begåvning försvinna för det inte finns tid för elever med särskildabehov. Dock så skall inte elever som har vissa problem med att hänga med försvinna för deras behov måste också tas tillvara på. Detta är en av grundfilosoferna i Svensk skolväsende att ingen skall lämnasutanför och att alla skall få samma förutsättningar för att klara av sin skolplikt. det känns som om borgarna nu kommer att göra allt för att slakta detta. Det kommer i sin tur att leda till att det aldrig kommer att bli stabilitet i svensk skolpolitik. Skolan har alltid varit en politisk slagpåse med starka viljor på bägge sidor av den politiska uppfattningen. Inget område ha ändrats så mycket och så ofta som skolan. Det är visserligen bra med en levande skolpolitik men vi måste se på eleverna och hur det påverkar dem. Skolan är våra barns arbetsplats och en god arbetsmiljö är ett måste för att vi skall få stabilitet i skolan. Det är vi vuxna (läs politiker och lärare) som bär ansvaret för hur elevernas arbetsmiljö ser ut. Frustrerande elever är ett täcken på att det är något som är fel och fel finns det i skolan i dag. Det har blivit Jan Björklunds stora mål här i livert att se till att få ordning på våra skolor Bra! Jätte bra, skulle ja till och med kunna lägga till. Men som vanligt så angriper Björklund och hans polare problemet från fel håll Vi kan inte bara satsa på en grupp i skolvärlden eller lägga all ansvar på stökiga elever utan att se till vad problemet är.
Jag kan bara utgå ifrån min egna erfarenhet i saken. Jag var en typisk stökig elev, för jag tyckte inte som lärarna och mina sk. klasskamrater i alla frågor. Jag gick i en skola där elevernas föräldrars status satt betyg och jag som en rännstensunge - dvs. en vanlig arbetarpåg - var inte lika mycket värd som överläkarens eller advokatens barn. Var de då så konstigt att jag satt mig på tvärren? Men det var så att jag var en hejare på att räkna, jag besatt en förmåga att se siffror på ett sätt som gjord att matten blev lätt och jag var ofta färdig lång innan alla andra, jag hade lätt att tala för mig - för det fick jag träna upp för att kunna försvara mig mot all mobbing - jag tillhörde den grupp som hade en snabb analytisk förmåga i många ämnen, jag var allmänbildad. Men när det kom till betygen så...
Är det denna skola vi vill ha tillbaka. Jag vill det inte och det är mång med mig som ser det ur samma synvinkel som jag att det finns faror med att göra elit klasser i svensk skola.

En av de enda stora fördelarna är att dessa elever som kommer att få denna möjlighet kommer att kunna bidra till mycket i samhället i forskning och utveckling. Men är det värt priset? Jag är inte så säker på det.

Inga kommentarer: