torsdag 1 maj 2008

FRIHET KRÄVER RÄTTVISA



1:a Maj Gotland var insvept i sol och värme. Tid för samling var utsatt till klockan tio nere vid busstationen. Men en annan som har varit med ett tag har erfarenheten lärt att det inte skadar att vara på plats tidigare. Sagt och gjort klockan nio var jag på öster och var behjälplig i att sätta upp av talar scenen och allt tekniskt runt om denna. visserligen kan det kännas som ett tråkigt arbete men det är så viktigt. Det är som med politiken i största allmänhet har man inget mål är det inte lönt att starta.

Efter som allt förberedande tar en liten stund så var jag inte nere vid samlingsplatsen förrän vid tio över tio men det gav mig god tjugo minuter att samla mig och att snacka med mina kamrater i partet och framför allt i kommunal. Hur många som gick i tåget har jag inte någon bestämd uppfattning om för jag gick långt framme med med partiets bandaroll.

Välframme vid östercentrum var det då dags för de sedvanliga talen. Jag känner att det inte är kul och sitta här och återspegla talarna så till er som missade dessa. SE TILL ATT VARA PÅ PLATS NÄSTA ÅR.

Helagotland har i dag en fråga som lyder "behövs demonstrationer på första maj". För en inbiten arbetargrabb i från Ystad känns detta i första anblick som en otroligt korkad fråga. Men så stannar man upp ett litet slag och tänker lite till. Efter denna tanke sekund så kommer jag till samma svar som Åke Svenson. Det är så att så länge orättvisor finns behövs första maj. I arbetarrörelsens barndom var parollerna likarösträtt, kortare arbetsdag. Det var kärnfrågor för arbetarna i Sverige och i världen då och det är det nu. Men nu ligger tyngdpunkten vid rena rättvisefrågor. Ungdomar skall har rätt till en bra och stabil utbildning, rätt till en egenbostad, rätten till kollektivtrafik. Gamla och sjuka skall har rätten till god sjukvård och en trygg ålderdom. Vi som fortfarande är i arbetsför ålder och inte har blivit ut slitna på grund av vårt arbete skall ha rätten till att kunna vara hemma om vi blir sjuka. Är oturen framme och vi blir utan arbete för ett tag skall vi ha rätten till vår A-kassa. Transport arbetarförbundets bandaroll satt fingret på vem det är som är skyldiga till att 450.000 står utanför a-kassan idag. På deras bandaroll stod det klart och tydligt "Borgarna stjäl din a-kassa". Så sant så sant! Det är inte facket som styr över vad a-kassan skall kosta det gör de som inte vill se några trygghetsförsäkringar till arbetarna. Det är alliansen och herrarna Reinfeldt och Borg. Listan är lång och den kommer bara att bli längre och längre innan valet 2010.

Nu skall jag vila lite för det är min arbetsnatt i natt.

Inga kommentarer: