söndag 4 maj 2008

Varför

Det är aldrig skadligt att stanna upp och ställa sig frågan varför lite då och då. När man blir vuxen är det så himla lätt att tycka att man har svar på alla frågor men varför då? Livet ger erfarenhet men räcker det med erfarenhet om man inte gör en revision på det man kan och vet emellanåt. Jag tror att det är viktigt att beakta det lilla barnet på tre fyra år inom en som hela tiden frågar varför då och att man tar denna rösten på allvar då det är en del av personligheten.

Det varföret jag har gått och funderat på under dagen är: varför blev jag intresserad och aktiv i politiken. Till er som inte känner mig riktigt in under skinnet kan jag berätta att detta var en mycket svår fråga för mig att besvara mig själv på. Jag har varit intresserad och aktiv sen ja jag vet inte sen urtider.

Jag glömmer inte ödes lördagen då jag tidigt på morgonen smög ner till tven för att titta på Godmorgon Sverige. Med kudden under armen och täcket i den andra, ner för trappan smög jag för att se på morgon nyheterna. Jag var elva år gammal och redan då en nyhetstorsk. att jag smög var inte att min mor hade sagt att jag inte fick se på God morgon Sverige utan för den saken att hon arbetare natt på en fabrik. Hela natten stod min mor där på fabriken och gjorde lock och byttor till bredgott och liknande produkter. Jag ville inte väcka min kära moder som slet hela nätterna. Dock kom denna morgon att bli en av de konstigaste dagarna i mitt dåvarande oskuldsfulla liv. Det var inte det vanliga utbudet denna lördagen. STATSMINISTER OLOF PALME ÄR SKJUTEN!



Jag glömde allt som hade med tystnad att göra gråtande och helt förtvivlad sprang jag upp till sovrummet och väckt mor min och bara skrek att Palme är död. "Ja jag vet" fick jag till svar av min söminga dubbelarbetande moder - ensamstående med tre barn och skiftarbetande på fabrik, fattar inte hur hon orkade. Detta är en dag som vi alla har några minnen av. Alla vet vi vad vi gjorde då budet om Palmes död kom till oss. Det var här som mitt politiska medvetande vaknade. Inte för att jag visste det då men som ett exempel kan jag nämna att denförsta "politiska text som jag formade gjorde jag som elvaårig bara dagarna efter Palmes död. Det var ett arbete som jag tjatade till mig att få göra på Svensk undervisningen och det handlade om Palmes aktiva liv och gärning och redan på den tiden kände jag att detta var början på något nytt. Så blev det tyvärr också. Det är konstigt att man kan sätta fingret på var när och hur med sådan exakthet. Socialdemokrat har jag nog alltid varit i mitt hjärta men jag har prövat på olika vänster grupperingar innan jag landade i det som egentligen är närmast mitt hjärta. Detta har på intet varit av ondo. Tvärtom det har givit mig de verktyg som jag behöver för att kunna se klart och göra en klok analys av olika situationer. Dock har Palme under alla dessa år hängt på min vägg vid sidan om mig med sitt varma leende har han tittat på mig och givit mig styrka.

Tyvärr lärde vi oss inget av mordet på Olof Palme. Anna Linds tragiska bortgång mitt uppe i livet med småbarn och en kristal klar karriär - det råder inte några som helst tvivel om att hon skulle ta över efter Göran Persson. Konstigt egentligen om man än i dag efter mordet på Anna Lind går runt i de flesta affärer ser man knivar i alla dess slag liggande helt öppet för vem som helst att "bara ta". Varför har det inte blivit någon ändring på det? Vi har fortfarande människor i vårtsamhälle som inte mår bra och som lider av olika psykisk och mental ohälsa så som Annas mördare gjorde. Fick minnen och olika elektroniska saker är inlåsta i glas skåp så att man måste försöka att hitta ett affärsbiträde för att komma åt dessa men knivar och andra tillhyggen som yxor bara finns där att ta. Jag kan inte låta bli och anse att det är konstigt för om vi kan skydda varor som är lite dyrare från att stjälas kan man anse att potentionella mordvapen borde vara det med.







1 kommentar:

Nightingale sa...

Kul att läsa din blogg!
Jag minns nyheterna den morgonen som löd!
I natt mördades Olof Palme.

Ha det fint! /Nightingale