lördag 3 maj 2008

Ledig vad är det?

Jag hade visserligen tänk att vara "ledig" från bloggen i helgen men det går inte om man har radion på. I går pratade jag ju om risken med att vara inaktiv inför EU-valen 2009 på kvällen står dessa människohatande individerna í rapport och säger att det viktigaste på deras agenda just nu är att komma in i EU-parlamentet. Bara för att få pengar till att finansiera riksdagsvalet.
Vad var det jag sa?

De andra som man hör i dag på P1 är FI och deras vilja att komma in i "gubbhyllan" efter valet 2009. I sak har de faktiskt rätt med att kvinnofrågan är kraftigt undansatt i EU. Det är bara att se på kvinnohandel och förnedrande reklam. Listan kan bli lång. Men det viktigaste håller den förredetta VP:aren tyst om. Kvinnolöner, dubbelarbete och arbetstidsfrågan. Nä! En frågepartier och klago parter är tyvärr farliga för demokratin. De har inte någon riktig agenda och kommer aldrig att ta ett fullgjort ansvar. Politik är att vilja, vilja är att kunna, kunna är att aggera och om man agerar måste man vara beredd på att ta ett ansavar. Det ansvar som det innebär när man sätter sig i riksdagen eller i ett parlament är ett typiskt politiskt medborgaransvar. Man måste kunna se till alla man måste kunna finansiera sina krav och förslag. Annars kommer demokratin att urholkas. Tänk själv på frågan hur såg det ut när Greven och hans bekänt kom till riksdagen. Kaos och flum . Nu är inte FI några flummare eller gycklar men de har ingen förankring i den verklighet som de vill förreträda. Är man politiskt sur eller vill ha förändring i en fråga ä det inget som hindrar att man blir medlem i ett parti som har en grundsyn som återspeglar den som du eller jag själv har. I detta parti för man sedan sakfrågan på detta sätt säkrar man att det finns ekonomiska förutsättningar för det man vill och man får en helt annan trovärdighet mot väljare runt om i landet.

Att ta tex. Gudrun Schyman och hennes kamp för kvinnan och kvinnorfrågan. En förredetta parti ledare som blev utbytt och därmed surare - för sur var hon tidigare - blir en av de som bildar FI och försöker nu att stånga sig in i riksdagen och EU-parlament. Hur blir den demokratiska processen om i skall ha en massa små partier som bara ser till sin fråga. Italien är det land som jag kommer att tänka på i första hand. Med nyval på nyval ingen ordning och reda i parlamentet för alla är för upptagna med pajkastning. Resultatet låter inte vänta på sig. Tar man sopfrågan i Neapel så ser man relativt snabbt att oordning i parlament kan lätt spåra ut. Visserligen är denna frågan lite överdriven i Svensk politik. Eller är den... De har ju maffia där nere, men vad har vi. Skulle det vara möjligt att Sverige skulle spåra ut på detta sättet. Nja jag är pessimistisk men inte så pessimistisk att jag tror att Sverige skulle sjunka så långt ner i dyn. Orsaken är arvet efter folkhemmet och en stark arbetarrörelse med starka traditioner och en grundläggande ideologi. det är vårt ansvar att föra denna tradition vidare. Jag har en förhoppning om en socialt rättviss utveckling här på Gotland, i landet lagom och som på ringar runt om i världen. Men det gäller att börja ifrån början. Det är därför jag sitter på en lördag och skriver.

Ha det så bra så åter kommer jag troligtvisst i morgon.

Inga kommentarer: